Apteekkari vastaa

Tällä palstalla apteekkarit vastaavat lukijoiden lähettämiin kysymyksiin. Vastausvuorossa on apteekkari Minna Tiittanen Askolan apteekista.


1. Kaaduin liukkailla ja sain käsivarteeni ison mustelman. Voiko mustelman vaalenemista edistää apteekista saatavilla tuotteilla?
LUE VASTAUS

2. Söin juuri antibioottikuurin ja nyt intiimialueella on kutinaa. Voisiko kyseessä olla hiivatulehdus? Syön ehkäisypillereitä.
LUE VASTAUS

3. Olen nauttinut täysillä kevätauringosta, mutta iholleni nousi yllättäen pieniä punaisia läiskiä, jotka kutiavat. Voiko auringolle tulla allergiseksi?
LUE VASTAUS

4. Talvella syön monivitamiinivalmisteita ja yritän estää flunssaa. Kannattaako vitamiineja syödä kesällä?

Kesällä ei monivitamiinivalmistetta välttämättä tarvitse, jos syö riittävän monipuolista ruokaa ja on perusterve. Kesällä moni jättää tauolle talvelta tuttujen vitamiinien syönnin kuten D-vitamiinin, jos katsoo, että saa tarpeeksi auringonvaloa, mikä muodostaa elimistössä D-vitamiinia. Suosittelen, että kesällä ainakin laitoshoidossa olevat vanhukset, pienet lapset ja raskaana olevat nauttivat D-vitamiinilisää. Mitään yleistä sääntöä tai ohjetta vitamiinilisän nauttimisesta kesällä ei voi sanoa, koska jokainen meistä on yksilö. Apteekkihenkilökunta varmasti auttaa sinua selvittämään, tarvitko sinä vitamiinilisää ja jos, niin millaista.

  LUE AIEMPIA KYSYMYKSIÄ

KYSY OMA KYSYMYKSESI

 
Voimassa elokuun ajan
         
Oma PLUS Apteekkipalvelut Oy
Juhonkuja 10 B, 33300 Tampere, 040 502 1493 tai 0400 834 130, toimisto@omaplus.fi